Vi har åbent i dag til kl. 17:00
Vi har åbent i dag til kl. 17:00

Et kig på status for elbiler og træk af campingvogn - maj 2021

KG Camping - Mortens Campingtips

Her er det en hybridbil, der trækker

Her er det en hybridbil, der trækker

Maj 2021
Lige nu kommer der mange elbiler på de danske landeveje. De fleste elbiler er ikke typegodkendt til træk af trailer eller campingvogn. Andre må kun trække en meget begrænset vægt.
Autobranchen fortæller at rent teknisk kan elbiler som udgangspunkt sagtens trække en campingvogn når man tænker på moment og belastning. Den tidligere begrænsede efterspørgsel på rene elbiler er grunden til de manglende typegodkendelser.

Lad mig slå fast allerede nu. Det er at være first-mover at købe elbil og flytte rundt på en campingvogn.

Elbil, det skal du overveje

Der er flere elementer du skal tage med, hvis du overvejer at investere i en elbil og skal trække campingvogn.

  • Prisen
  • Typegodkendelse for træk
  • Vægt og deraf følgende krav til førerbevis
  • Ladekapacitet (og ladenetttet)

 

Prisen

Elbiler, der kan trække en campingvogn, skal du finde mellem de største modeller på markedet. Det er ikke de små el biler som Hyundai Kona, VW IQ.3 / VW IQ.4, Kia e-Niro, som slet ikke kan være med. Du er nød til at tænke på de større elbiler, hvis du vil have noget, der kan trække en campingvogn.

Audi E-Tron, Mercedes EQC og Tesla Model X er nogle af de biler, der har type godkendelse til at trække en campingvogn. Mange kunne tro at den populære Tesla S model kunne være fin, men den må slet ikke trække noget, og kan ikke komme i betragtning.
Det betyder også, at vi typisk taler biler i klassen 500.000 kr. og opefter. Dette gør, at du trods alt skal investere et betragteligt beløb for at kunne trække en campingvogn med el.

Det ligger lidt bedre når vi taler hybridbiler. Her er udvalget meget større og flere modelklasser er godkendte til at trække campingvogne. Så kig evt. også på denne mulighed.

 

Typegodkendelse for træk

Nogle elbiler har slet ikke godkendelse til at have træk. Andre har en begrænset godkendelse, typisk til at have en Thule cykelholder eller en meget lille trailer på krogen. Der er slet ikke tale om noget i nærheden af en campingvogns vægt. Hold øje med, hvor meget bilen må trække når du vælger model.

 

Krav til førebevis

Som jeg fortalte sidst i Mortens Campingtips er der lovgivning om, hvor stor vægt man må køre med. På et almindeligt kørekort er max. vægt for vogntoget 3500 kg samlet.

Se Mortens Camping tips - Hvor meget må jeg trække?

På grund af batteriets store vægt vil man trods en typegodkendelse på en max. vægt på trækkrogen på 1.500 kg typisk komme over de 3.500 kg. Derfor skal du erhverve et hængerkørekort førerbevis BE eller B+, hvis du ikke allerede har et sådan, for at køre elektrisk med campingvognen.

 

 

Ladning og elnettet

Så nu er alt i orden, og du har elbil og campingvogn. Du må køre på ferie med familien.

Derhjemme har du sikkert allerede en lader i garagen. Hver morgen, når du skal afsted på arbejde står bilen klar med fuldt opladet batteri. Du kan typisk køre et sted mellem 300 og 500 km før du skal finde en stikkontakt.

Når du begiver dig ud i sommerlandet eller skal ned gennem Europa ser verden anderledes ud. Du skal være tålmodig og forberedt på gode lange pauser på turen.

Med en campingvogn på trækkrogen kan du måske kun køre mellem 100 og 200 km før en opladning. Så skal du finde en ladestander. Vel at mærke en der er ledig og som har en rimelig kapacitet.
Er du uheldig skal du vente på en ledig stander, for at lade til 40-50 km kørsel med campingvogn på en time! Så bliver turen til Lido d’Jesolo godt nok lang!

Faktisk har et tysk ægtepar anlagt retssag mod VW. De brugte over 50 timer på at køre fra Sydtyskland til Barcelona i en VW ID.3. Endda helt uden campingvogn. Dette var ikke modsvarende det som den store bilfabrik havde lovet i salgs- og reklamematerialet. Problemerne som det tyske ægtepar mødte, var at lade standerne var for få. Der var for mange om de få der var og ladekapaciteten var simpelthen ikke stor nok.
Et andet problem var at betalingssystemerne ikke var internationale. Altså selv om lade standeren stod der og var ledig, kunne de ikke benytte den. Der er endnu ikke faldet dom i sagen, men det ændrer ikke på, at vi har med en teknologi at gøre som måske ikke er helt klar i forhold til den måde vi er vant til at holde ferie på.

 

Ventetid er hyggetid

Ventetid er hyggetid

Udvikling


Der sker rigtigt meget på elbil-området. Vi vil komme til at se mange nye elbiler på de danske veje i den kommende tid. Man skal tænke sig om før man køber en elbil og overveje hybrid, hvis det er tid at skifte bilen ud. Hybridbiler giver flere muligheder. Her er stadig ikke godt når man ser på træk og totalvægt. Der er bestemt udfordringer, der skal løses.
Du kan se en liste her på el- og hybridbiler og trækkapacitet fra bilbranchen her.

En opfordring til importørerne fra vores side er: Husk at få træk med i typegodkendelsen. Der er mange campister som ønsker en elbil, men som ikke vil skifte til en mere grøn løsning, før der er frihed til at få campingvognen med på krogen.

Og så må politikerne være med til at infrastrukturen bliver gearet til at der bliver plads til de mange nye el- og hybridbiler ved lade standerne. I øvrigt er det endda de ved de færreste lade standere, hvor der fysisk plads til at have bil og campingvogn holdende sammenkoblet.

 

Jeg har dog en god løsning til vores mange fastliggercampister. Køb blot campingvognen hos KG Camping. Så kører vi din nye campingvogn ud på campingpladsen. Så kan du roligt tage din elbil når du tager på camping.


KURV:
0 varer
Total: 0,00 DKK
0 Kurv Top Søg Menu Shop
Cookies: KG Camping A/S benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen og indsamle statistik omkring brugeradfærd. Når du fortsætter din færd på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies.