Hos KG Camping kan du altid se et udvalg af Eriba (tidl. Hymer) campingvogne med hæve/sænketag.
Søger du andre modeller i Eribas modelprogram, hjælper vi gerne.
ERIBA har været med hele vejen fra den spæde start i 1957, hvor Erich Bachem (ERIBA) og Erwin Hymer byggede Ur-Troll som den første campingvogn.
Overskrifter som kvalitet, brugervenlig og komfort. ERIBA er i dag både en traditionsrig og meget innovativ fabrikant, hvor der gås efter at være på forkant med udviklingen.
Eriba - er nok mest kendt for de lette Touring-modeller med hæve-sænketag, der med deres retro-look vækker opsigt.
De legendariske Tourings-modeller, der er lave og kompakte, nyder kultstatus.
Den lette Feeling-serie er lidt større vogne - også hæve-/sænketag, men har et mere traditionelt ydre. Kendetegnende ved vogne med hævesænketag er, at de giver en lavere vindmodstand og derfor gode køreegenskaber.
Her kan du læse om erfaringerne - fra et forholdsvist nyt Eriba Touring Troll par:
Da vi for et par år siden købte vores “lille” Eriba Touring Troll var det efter flere års sværmerier og overvejelser. Vi undersøgte selvfølgelig forskellige menneskers meninger, holdninger og erfaringer. Vi manglede dog en grundig beskrivelse af vognene og de fordele og ulemper der er med så markant en vogn. Spørgsmål var der mange af. Jeg lovede mig selv, at jeg ville dele vores erfaringer med vognen når vi havde opsamlet nogle.
Lad mig understrege, at det er vores erfaringer set i forhold til vores smag, krav, ønsker og familiesituation m.m. Du skal selvfølgelig selv afgøre, hvor du passer ind. Det den ene synes er genialt synes den anden er det mest tåbelige i verden. Sådan er det bare.
Vores første campingvogn var en Adria Unica køjevogn og den havde vi stor glæde af med 3 halvstore børn, der skulle med af og til. Nummer to var en Fendt Saphir 495, som var en dejlig en kvalitetsvogn, med masser af plads. Begge vogne har været med rundt i Danmark og Europa.
I takt med, at vores behov har ændret sig har vi også overvejet, hvilke sider af camping(vogns)livet der tiltaler os.
På den ene side har vi store solide vogne med store fortelte masser af varme og komfort, hvor livet minder om det hjemme fra villaen, bare i en mindre udgave.
På den anden side, de mindre vogne med mere enkle forhold og med mere af den “campingfornemmelse”, som er lidt mere enkel og tættere på naturens luner.
Vi er klart mest til den med de enkle forhold.
Vi har lige (sommer 2020) været på en 3 dages kanotur på Gudenåen med vores to voksne drenge. Det var sjovt og det kommer vi til at tale om i mange år, selvom det indimellem var lidt bøvlet. Og det er sagen i en nøddeskal. Vi behøver ikke alle bekvemmeligheder for at få gode ferier og oplevelser - tværtimod. Det er ikke farligt at give lidt “køb” på komforten.
Vi har valgt en Eriba Touring 542 - 60 års edition model. Med fast seng bagerst og en lille siddegruppe til 2 mennesker (normalvægt/størrelse).
Sengen er fast i vognens bredde og det kan jo traditionelt give bøvl for den der skal ligge bagerst. (Hvem kender ikke bøvlet med at skulle rulle hen over partneren midt om natten.) Det har Eriba løst ved at lave en dobbeltseng med et “hak” ind i midten. Det er altså top-genialt … en virkeligt smart løsning på “dobbeltsengsproblemet”. Man svinger bare benene ud i hullet og sætter sig op og går på toilettet, helt uden at forstyrre partneren. Denne ene detalje var helt afgørende for vores valg af model. Hurra for det. Man kan både “ligge i ske” og komme op om natten og tisse.
Samme seng kan i øvrigt åbnes i to dele og give fin adgang til magasinet. Det virker så nemt (med hjælpefjedre) at man hurtigt kommer til at bruge magasinet som et ekstra skab.
1 klædeskab, 11 overskabe, køleskab, skuffer, toilet er som du finder det i alle vogne, bare lidt mindre. Der er masser af lamper (15 stk) som tændes og dæmpes ved berøring. Udendørs lys med bevægelsessensor og lyskæde med dæmper (eftermonteret) i markisen.
En smart detalje er at bordet i siddegruppen kan tages udenfor og monteres på siden af vognen. Det har vi dog endnu ikke haft brug for.
På trækstangen har vi to gravelcykler siddende i et vippebeslag, som giver adgang til gaskassen. (“Batteriknallerter” bliver der nok ikke plads til) Vi har tilkøbt et næsehjul med vægtskala på, men det er faktisk lidt for stort i praksis. Behold bare standardhjulet på.
Det er en familievogn … for en meget lille familie. To voksne i sengen og et stort barn kan sove når siddegruppen lægges ned. Ved spisetid skal selv samme barn sidde på en skammel og spise. Det er, hvad der kan være.
Vi er et par i 50-erne, hvor børnene er fløjet fra reden. Vi passer helt perfekt. En siddeplads og en soveplads til hver. Gæster har man kun på en god sommerdag - ellers kræver det fortelt.
Det er heller ikke en fastliggervogn i traditionel forstand. Altså den med stort fortelt, dobbelt Weber og det hele. Er du til det enkle kan den dog sagtens bruges som fastliggervogn.
Vi har naturligvis måttet tilpasse os de lidt mindre forhold. En stor og en lille gryde (i stedet for 5 gryder) En stegepande med løst håndtag (i stedet for to). Bestikskuffen blev halveret (6 af hver er nok til to mennesker). En jakke i stedet for tre …. osv…
Faktisk en meget sund øvelse synes jeg. Jeg tænker der er mindst en vogn eller to i kongeriget Danmark der har for meget “skrammel” med …
Vi har valgt fortelt fra … indtil videre. Der er ikke rigtigt noget der er helt smart synes vi. Vognen har ikke en klassisk A-skinne - kun en lavtsiddende vandret skinne og det er ikke optimalt for et almindeligt fortelt. Vi har i stedet fået monteret en Thule markise med lys og en enkelt side. Det er hurtigt i brug og superlækkert, men kommer til kort i blæsevejr. Er vejret dårligt, ruller vi markisen ind og hopper vi ind i vognen.
En sidegevinst er at vi ikke skal slæbe alt det grej med, man normalt bruger i et fortelt.
Vi har hørt på vandrørerne, at Isabella er i gang med at udvikle et ny telt til Touring - det hopper vi nok på når det er klar, så vi har muligheden for fortelt og et sted at være, hvis vi har gæster og vejret er gråt.
Der er plads til to gasflasker - af de små alu-typer. Vi bruger dog de almindelige letvægts gasflasker og der er kan kun være en af de små - lave 5 kg flasker i gas-kassen. Det gør nu ikke så meget for vi har fået monteret en “el-patron”, Ultraheat. Vi bruger mest elvarme for de fleste steder er der strøm nok. Gassen bruges til madlavning og til vintercamping, når vi skal bruge noget varme i en fart.
Vi har fået efter-monteret gulvvarme (el), som giver dejligt varme fødder, også om sommeren. Alt lys er 12 volt og der er batteri, så vi ikke behøver 220V i flere dage. (Der er en speciel dims på som gør at bilen kan lade batteriet effektivt op mellem overnatningerne.)
Hævetaget var det vi selv havde flest spørgsmål til. Kan man holde varmen? Kan det holde tæt når det regner. Trækker det.
Vores erfaringer er:
For det første gør hævetaget, at vognen er bedre (og billigere) at køre med, for der er mindre luftmodstand når taget er nede. En tur over Storebæltsbroen i stormvejr er også en helt anden oplevelse.
Indeklimaet i vognen er i sagens natur en mellemting mellem campingvogn og telt (90/10). Vi undgår den (damp)tætte varme, der kan være i en vogn. Her får vi det bedste fra to verdener. Varme nok, men der er en lille udskiftning af luften via stoffet i teltdugen i hævetagen. Det trækker ikke - det er bare en effektiv og diskret udskiftning af luften.
Vintercamping
Det er ikke en vintervogn (Det var vores Adria og Fendt heller ikke). Alligevel camperer vi året rundt som vi altid har gjort - også december, januar og februar. Der skal fyres et par procent ekstra den første time - men når alt har fået varme er komforten god. (Læs bedre indeklima end i vores vogne uden hæve-tag)
Er det seriøse frostgrader som - 5 og derunder, så lukker vi taget i. Så bliver der lidt lavt til loftet, vi kan med vores hhv. 168 og 179 cm godt stå oprejst med lukket tag, men vi sidder eller ligger jo alligevel ned det meste af tiden.
Vores trækker er en Volvo V60 5 cyl. diesel med 450 Nm, så en gang imellem glemmer chaufføren, at der er en “hænger” bagefter. Mindre kan absolut også gøre det. Med en totalvægt på 950 kg er vores endda en af de “store” modeller. Eriba Touring fås ned i meget små størrelser.
Skal vi tale om mindre heldige ting i designet, så er der een ting der springer i øjnene - skraldespanden i døren. Den er pænt dyr at tilkøbe … til gengæld er den ubrugelig som den bliver leveret. Det er en “spand” på døren med låg og to kamre. I en skraldespand synes vi, at der skal kunne monteres en pose. (Det er en skraldespand og ikke en papirkurv). Vi har fjernet opdelingen og det giver mulighed for at proppe en plastpose ned i hullet - men toppen af posen hængende ud under låget. Totalt ufikst … Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen, som har givet mere end 5 minutters designtid på den spand. På en 60 års jubilæumsmodel … IKKE godkendt.
Det var vist kun een øv´er … jeg kan ikke lige komme i tanke om flere …
Andre steder du kan få gode råd er (Hymerklub Danmark) eller Hymer Eriba forum på Facebook. Folk er meget venlige og vil gerne svare og give gode råd videre.
Jeg læste f.eks. lige i dag på Hymer Eriba forum om en kvinde der gerne ville have en Touring - mens manden var meget i tvivl. Han var bekymret om teltstoffet kan holde tæt eller noget i den stil.
Hurtig var der 10-15 svar svar i stil med: “Den første vogn havde vi i 15 år uden problemer og vores nye vogn har vi haft i 16 år uden problemer”. Den slags gode positive svar er der masser af på Hymer Eriba Forum.
Eriba er en helt særlig oplevelse.
Enten har du din Eriba Touring i kort tid … ellers har du din Eriba Touring … for altid…
Hanne & Claus
OBS!: Vær opmærksom på at tekster og billeder i denne artikel har til formål at inspirere dig. Her kan være beskrevet ekstra udstyr, der skal tilkøbes.
I KG Camping ønsker vi at du får en god oplevelse når du besøger os. Vi bestræber os helhjertet på, at du altid får en uhøjtidelig, imødekommende og venlig betjening og service.
Vores egen glæde og erfaring med camping er din garanti for kompetent og seriøs rådgivning, når du søger svar på dine spørgsmål eller ny inspiration.
Det skal være rart og hyggeligt at komme hos os, og vi glæder os til at se dig.