Overvejer du at købe en autocamper, går der ikke længe før spørgsmålet melder sig: Skal du vente og se om der kommer el-versioner på markedet?
Svaret er, at så kommer du nok til at vente længe, og måske sker det aldrig.
Vores gode leverandør af autocampere og en af Europas største producenter af fritidskøretøjer, Adria har nu meldt klart ud, at de ingen planer har om at sende eldrevne autocampere på markedet.
De mener blandt andet at markedet ikke er stort nok. Det kan lyde mærkeligt, men sagen er den, at mens det her i Danmark går godt for almindelige el-biler, så er interessen for eldrift i resten af europa mere beskeden. Blandt andet fordi nogle EU-lande har fjernet tilskudsordninger.
Selve bilens størrelse er også et problem. Autocampere er som bekendt baseret på store varebiler fra fx Fiat, Ford og Citroën. Her vejer både batteri og bil godt til – og det efterlader færre kilo til nyttelasten på bilen. Yderligere kommer kørekortgrænsen på max 3.500 kg også i spil.
Og som om det ikke var nok. De varebiler med eldrift, der er på markedet har ikke en rækkevidde med last, der imponerer nogen i praksis. Ca. 10 % af det aktuelle salg af varebiler i Danmark er med eldrift. Vi gætter på at de fleste er solgt i storbyerne, hvor effektiv rækkevidde betyder mindre..
Dertil kommer at Tyskland, støttet af Frankrig og andre EU-lande, har meldt ud at de ønsker at genforhandle aftalen om at udfase produktion af biler med fossile brændstoffer i 2035. De vil angiveligt gerne bevare et “smuthul” i loven*
Hvad der er godt eller skidt kan være ret svært at overskue for en almindelig campist. El-træerne vokser bestemt ikke ind i himlen – endnu. Vi kan måske endda, som forbruger ønske os at udviklingen, på alle fronter finder et mere naturligt leje, hvor de forskellige interessenter i samfundet bedre kan følge med i udviklingen.
Mens vi venter på at træerne når himlen – er der en del der tyder på, at du i de næste år roligt kan investere i en fabriksny moderne Autocamper med Euro6 dieselteknologi.
OBS!: Batteri til alm. personbil vejer ca. 500 kg.
De fleste er enige om at strømmen skal være produceret grønt - for at elbiler giver mening.
*) Landene vil fortsat udfase fossile brændstoffer, men gerne bevare muligheden for at bruge E-brændstof. (E-brændstof er et syntetisk brændstof, der kræver store mængder strøm og forurener i nærområdet.)
Kilder: Adria Danmark, FDM og Rådet for grøn omstilling, Klimafokus, Mobility Denmark, Altinget.
Tilmeld dig vores Kundeklub, og bliv inviteret til VIP-arrangementer, læs campingnyheder, modtag specialtilbud, Mortens Campingtips og meget andet.
1. Udfyld formularen og klik på tilmeld.
2. Tjek din mail og bekræft tilmeldingen ved at klikke på linket i mailen.
Så er du med i klubben.
I KG Camping ønsker vi at du får en god oplevelse når du besøger os. Vi bestræber os helhjertet på, at du altid får en uhøjtidelig, imødekommende og venlig betjening og service.
Vores egen glæde og erfaring med camping er din garanti for kompetent og seriøs rådgivning, når du søger svar på dine spørgsmål eller ny inspiration.
Det skal være rart og hyggeligt at komme hos os, og vi glæder os til at se dig.