Her i oktober 2023 kan vi konstatere, at det går den rigtige vej for os campister. Der er kommet flere elbiler på de danske landeveje, og de er blevet bedre – meget bedre. Når det er sagt – er der noget at tænke over, før du løber ud og køber en ny elbil som campingtrækker.
Der er ingen tvivl om, at producenterne nu tager udviklingen af elbiler seriøst. I skrivende stund sælges der i Danmark ca. 15-20 bilmodeller, der må anses for at være gode trækkere af en campingvogn. Med en smule tilvænning og lidt god vilje, kan de alle snildt bringe familien på en god lang tur rundt i Europa.
Generelt set er mange el-biler stadig ikke typegodkendt til anhængertræk. Det, på trods af, at de rent teknisk sagtens kan trække en campingvogn. Det skyldes nok, at der på verdensplan ikke er mange elbilkunder, som efterspørger et anhængertræk. Det minimale marked påvirker selvfølgelig producenternes lyst til at tilbyde træk på elbilerne.
I Danmark er vi en inkarneret “trailer-nation” så her i landet ser “verden" noget anderledes ud. Med ca. 900.000 indregistrerede anhængere er det tydeligt, at danske bilister gerne vil sætte noget på krogen. Vælg i øvrigt kun biler med anhængertræk, der er godkendt af producenten.
Overvejer du aktulet at investere i en ny elbil til at trække campingvogn – kan du overveje flg:
• Prisen
• Vægten – og krav til kørekort
• Brugen i praksis
• Fremtiden
Det er kun de store elbiler, der kan trække de lidt større campingvogne. Navne som Tesla, BMW, Mercedes Benz, Volvo, Polestar og Audi – kender vi som luksusmærker, der trods den meget reducerede afgift på elbiler, koster fra 450-500.000,- kr – og opefter.
Dette betyder, at du skal investere et pænt beløb i en elbil for, at kunne trække en campingvogn på 1.400-1.500 kg og derover. Det er ikke unikt for elbiler. Sådan har det altid været – store campingvogne kræver store biler.
De elbiler der må køre med anhængere, i spændet fra 1000 til 1400 kg, er iøvrigt kun en smule billigere i anskaffelse.
Når vi nu taler om vægten. Den samlede vægt på dit vogntog kan også drille lidt. Nogle el-bilmodeller må højest have beskedne 300-500 kg på krogen - mest til cykelholdere og de små (have)trailere. Andre må have 750 kg eller mere og herfra begynder det at kunne bruges til camping.
Indenfor campingvogne er den letteste vogn vi tilbyder, den lille Mink 2.0, med en totalvægt på beskedne 750 kg. Den lille t@b campingvogn fra Tabbert har totalvægt på 1.000 kg. I området, fra 1.100 kg til 1.400 kg, har vi Adria, Eriba og Hobby Ontour. De større campingvogne (Fendt, Tabbert, Hobby og Adria) vejer ofte mere end 1.500 kg. Det kræver en større elbil – og dermed opstår risikoen for, at du overskrider 3.500 kg i samlet totalvægt.
Se FDM´s aktuelle liste over hvad de enkelte elbiler må trække
Med et almindelige kørekort må du som bekendt højest køre med max. 3.500 kg i alt. En elbil (der må trække en campingvogn) vejer måske 2.200 kg. Trækker vi det fra de 3.500 kg – må campingvognen derfor højest have en totalvægt på 1.300 kg før kørekortgrænsen er overskredet.
Er den samlede vægt mere end 3.500 kg skal du have et “hængerkørekort” – altså kørekort BE eller B+, for at køre med campingvognen. Et trailerkort kan relativt nemt erhverves, men det skal selvfølgelig med i overvejelserne om køb og brug af elbil.
Se mere på Mortens Campingtips - Hvor meget må jeg trække?
Så er der den daglige brug og kørsel med elbil. Derhjemme har du allerede din egen lader i garagen. Hver morgen, når du skal afsted på arbejde, kan bilen stå klar med fuldt opladet batteri. Du kan så typisk køre et sted mellem 300 og 500 km før du skal finde en stikkontakt og lade igen. Det er rigeligt for de fleste, til hverdagens kørsel.
Når du har en campingvogn efter kan du i grove træk, regne med den halve rækkevidde på bilen. Er du på vej på vintercamping, bliver dit batteri yderligere reduceret på grund af den lave temperatur. En håndregel er, at hver grad under 20 grader koster 1% af batteriet – altså -20% ydelse ved 0 grader.
Campingpladserne har tidligere været flaskehals med begrænsede muligheder for opladning - mange pladser er heldigvis igang med investeringer i ladestandere til kunderne. Så her går det også fremad.
Når du begiver dig længere ud i sommerlandet eller skal ned gennem Europa, kræver det omtanke og planlægning. Lægger du en god plan allerede før du kører hjemmefra, så skal det nok gå. Der er findes løsninger, der via GPS – selv finder frem til den næste ladestander, ud fra dit køremønster. Med lidt held får du en god tur, hvor ferien begynder når du kører hjemmefra – med gode pauser undervejs. En god bog i bilen har mange elbilsejere vænnet sig til, at have med.
Vi har i Danmark stor lyst til at købe og køre elbil. Det viser man er “med på noderne”, at man tænker grønt og miljøbevidst. Der er heller ikke nogen tvivl om, at almindelig kørsel i en elbil er en stor fornøjelse. Man har gode køreegenskaber og mange hestekræfter til rådighed og det er jo altid sjovt.
Meeeen – det ændrer ikke på, at vi har med en teknologi at gøre, som måske ikke er helt klar – i forhold til den måde, vi er vant til at holde ferie på. Bilerne er der og de er gode – men de koster.
Det er også en dårlig ide at skrotte sin bil med forbrændingsmotor, alene fordi du vil købe en ny el-bil. Kan den gamle bil klare sig en 2-3 år mere, før den bliver til skrot – hjælper det miljøet. Samtidig må du regne med at der senere bliver flere forskellige bilmodeller du kan vælge mellem.
På andre fronter begynder de første serieproducerede brintbiler netop at komme på markedet. Det er måske et bedre alternativ, der er værd at vente på.
Men det … er en helt anden historie.
I KG Camping ønsker vi at du får en god oplevelse når du besøger os. Vi bestræber os helhjertet på, at du altid får en uhøjtidelig, imødekommende og venlig betjening og service.
Vores egen glæde og erfaring med camping er din garanti for kompetent og seriøs rådgivning, når du søger svar på dine spørgsmål eller ny inspiration.
Det skal være rart og hyggeligt at komme hos os, og vi glæder os til at se dig.