"Hvor stor campingvogn må jeg trække?"
Jeg får tit spørgsmål om vægt på campingvognen i forhold til den bil der skal trække den.
Det er ret vigtigt at have styr på hvad du må og især hvad du ikke må. Problemet – og dermed svaret, består af flere dele.
Når du ser på en campingvogn på vores webside, har vi altid i højre side anvist egenvægt, lasteevne og totalvægten.
EGENVÆGT: Campingvognens vægt i tom tilstand uden gas, vand og ekstraudstyr. Vægten fremgår også af campingvognens registreringsattest.
I praksis skal du være opmærksom på om vognen har en ekstra udstyrspakke installeret og at alt ekstraudstyr du monterer på vognen giver en højere egenvægt, så du kender vægten i tom tilstand.
TOTALVÆGT: Max. vægt af campingvognen inkl. oppakning. Tallet fremgår af registreringsattesten.
Er totalvægten 1.500 kg, må vognen max. læsses til 1.500 kg.
LASTEEVNE: Forskellen mellem totalvægt og egenvægt. Dette tal viser, hvor meget vægt du max. må montere og pakke i vognen.
Når du handler vogn, er det vigtigt være opmærksom på vægten og hvor meget ekstraudstyr der er plads til, så du stadig har vægt tilbage til oppakning. Spørg vores rådgivere, de er altid klar til at hjælpe.
Vil du have HELT styr på vægten, så kan du bestille en vejning på vores værksted. Få f.eks. vognen vejet når du har alt udstyr monteret og pakket vognen telt, gasflaske, service mv. Så ved du, hvor meget tøj, madvarer mv. du må fylde i når I skal afsted.
Første gang du pakker vognen giver det mening at veje oppakningen, derefter er det nemt at sjusse sig frem.
Nu er der endnu et begreb du skal have styr på nemlig "koblingsvægt".
KOBLINGSVÆGT: Det er den vægt, din bil er godkendt til at trække. Tallet står på bilens registreringsattest som "størst tilladte totalvægt med bremser".
Har bilen en koblingsvægt på 1.500 kg, må den ikke trække mere end det. Du må dog gerne, både i Danmark og i udlandet, køre med et vogntog, hvor campingvognens totalvægt er f.eks. 1.600 kg, og bilens koblingsvægt er 1.500 kg, så længe du ikke laster campingvognen over de 1.500 kg, bilen må trække. I det konkrete tilfælde er der altså 100 kg af campingvognens lasteevne, der ikke kan udnyttes.
Uanset dit vogntogs størrelse må campingvognens faktiske totalvægt ikke overstige den i bilens registreringsattests tilladte koblingsvægt.
DCU's ekspert Frede Petersen - der er tidligere færdselsbetjent har set virkningen af overlæs: "Hvis man kører med for mange kilo i enten bil eller campingvogn – eller måske endda begge steder – får man let et ustabilt vogntog. Det kan især vise sig alvorligt, hvis man kommer ud for en nødsituation, hvor man skal bremse kraftigt op eller ud i en undvigemanøvre, for så risikerer man ganske enkelt at miste herredømmet".
B op til 3.500 kg: Har du et almindeligt personbilskørekort (B), må den tilladte samlede vægt for campingvogn og bil ikke overstige 3.500 kg.
Har bilen f.eks. en totalvægt på 1.900 kg og campingvognen har en totalvægt på 1.600 kg, altså i alt 3.500 kg, Så det er ok med et almindeligt B kørekort.
Der er dog en undtagelse. Har du et kørekort, som er erhvervet før 1. maj 2009, kan du lade bilens største påhængsvægt være gældende i stedet for den størst tilladte påhængsvægt. Det vil sige du kan (gælder kun Danmark) såfremt bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte påhængsvægt ikke overstiger 3.500 kg må du selv om campingvognens totalvægt er større end bilens tilladte påhængsvægt. Dog må campingvognen ikke veje mere end bilen er godkendt til at trække.
Nogle campingvogne kan nedvejes, hvis det giver mening ift. lasteevnen. Med andre ord kan du få sænket totalvægten, så dit vogntog kommer under 3.500 kg. Det kræver dog at campingvognen skal synes igen.
B+ op til 4.250 kg/BE op til 7.000 kg: Har du en stor bil og en stor campingvogn, så den samlede totalvægt for vogntoget bliver større end 3.500 kg kræver det at du få opgraderet dit kørekort. Med et BE kørekort, må du køre en personbil eller varebil på op til 3500 kg og et påhængskøretøj på op til 3500 kg. (Vogntogets samlede tilladte totalvægt er max 7.000 kg.
Begge kørekort kræver at man skal deltage i teori og køreundervisning, og bestå en praktisk køreprøve. Dog er vogntoget mindre til en B+ køreprøve. Se eksempel hos Kurtzmann køreskole
Kugletrykket, er den vægt, der overføres fra campingvognen til bilen når den sættes på anhængerkrogen.
Pak campingvognen sådan, at lasten er fordelt så jævnt som muligt. De fleste bilers trækkrog har et tilladt kugletryk på 75 kg. Se tallet på trækkrogens typeskilt, hvis det er der – alternativt ses det på producentens datablad. Du nemt kan måle kugletrykket med en kugletryksmåler.
Hvis kugletrykket er for højt eller for lavt, kan det påvirke vejgrebet og endda få dig til at miste kontrollen over køretøjet.
Kugletrykket medregnes i bilens vægt.
Når bilen og campingvognen står færdigpakket og klar til ferie, kan det være rart at kende vogntogets totalvægt.
Har du masser af lasteevne er og ser fordelingen fornuftig ud, så vil jeg ikke være nervøs.
Er I derimod en stor familie, der alle har pakket til turen og det er svært at holde overblik og har I ovenikøbet ikke voldsomt stor lasteevne, så kan en kontrolvejning være en god ide. Det samme gælder, hvis du gennem årene har samlet til huse i en ældre vogn. Ældre vogne tager også på gennem årene, så egenvægten er højere end da du købte den.
Er du I tvivl om den aktuelle egenvægt på din campingvogn, det kan også være efter montering af ekstraudstyr, så bestil en vejning med når du alligevel har vognen på værksted.
Bliver du stoppet af politiet vil de kontrolveje på følgende måde, som du også kan bruge når du selv kontrolvejer:
Hele vogntoget bestående af bil og campingvogn, hvor campingvognen overfører noget af vægten til bilen – kugletrykket – at det skal vejes sammenkoblet.
a. Kør bilens forhjul op på vægten. Her tjekkes, at mindst 20 procent af bilens vægt hviler på forhjulene, som er den styrende aksel.
b. Dernæst kører du resten af bilen op på vægten inklusiv bagage og passagerer. Her kontrolleres at bilens faktiske vægt (vægten her og nu) ikke overstiger den tilladte totalvægt, der fremgår af bilens registreringsattest.
Vogntoget er stadig sammenkoblet, så campingvognens kugletryk vejes
med i bilens faktiske totalvægt.
c. Til sidst kører du bilen ud, så kun campingvognens aksel/aksler står på vægten.
Her måler du det faktiske akseltryk, som er det, campingvognen vejer med oppakning. Dette tal må ikke være højere end det tilladte akseltryk, der fremgår af campingvognens registreringsattest.
Når du kender det faktiske akseltryk på campingvognen, kan du samtidig tjekke, at campingvognen ikke vejer mere, end bilen er godkendt til at trække – altså bilens koblingsvægt.
En venlig sjæl har lagt vejesteder ind på Google maps se kortet her
Rigtig god og sikker tur.
I KG Camping ønsker vi at du får en god oplevelse når du besøger os. Vi bestræber os helhjertet på, at du altid får en uhøjtidelig, imødekommende og venlig betjening og service.
Vores egen glæde og erfaring med camping er din garanti for kompetent og seriøs rådgivning, når du søger svar på dine spørgsmål eller ny inspiration.
Det skal være rart og hyggeligt at komme hos os, og vi glæder os til at se dig.